önskeinlägg - mina favorithästar genom åren

Som alla då vet så har jag världens fiskpinneminne men ska försöka komma ihåg ända från starten.
Innan jag började på ridskolan så hade jag en sköthäst, i början så gick jag bara dit och skötte om honom och mockade. Men lite senare så fick jag även börja rida, denna ponny har jag lärt mig alla grunder ifrån. Mestadels att hålla balansen, hahaha! Jag snackar självklart om Balder, världens underbaraste lilla shettis :)


Lite senare så köpte ägaren till Balder en till shettis, Sune Bill heter han. Var 2 år när hon fick hem honom, jag hjälpte till att sköta honom och några år senare hjälpte jag även till att rida in honom. Höll dock inte på så länge så red inte in honom helt men jättehärlig kille att arbeta med :)


Sen så började jag ju rida på Värmdö Ridklubb 2002 och fick då under flera lektioner rida ett fuxsto vid namn Slumpstrups Tatjana. En helgo tjej, lite smågrinig i boxen så där skötte mina föräldrar allt eftersom att jag var väldigt rädd när jag var liten. Men gjorde allt man bad om i ridningen och var lugn och trygg :)


Jag fäste mig direkt vid en liten fjording, Ludde hette han. Helgo kille, snäll som bara den men med glimten i ögat. Man visste aldrig när han skulle hitta på något bus, var skötare på honom i 2-3 år tror jag. Hur gullig och go som helst i boxen!


Sen kom det en ny ponny till ridskolan, en benig liten fuxvalack. Det var lilla Simon, jättesnäll i ridningen. Pigg och glad i hoppningen men i stallet så var han en riktig fuling. Rymde ut ur boxen och stack till höet såfort han fick chansen. Men jag älskade honom ändå!


Lowland Gwen, en riktigt underbar och snäll ponny. Ville alla väl och var lugn och fin i ridningen, älskade henne av hela mitt hjärta. Var skötare på henne ett tag sedan såldes hon till AMA och nu har Frida köpt henne och hon står i privatstallet hos oss igen. Jättekul :D
Då..

Nu..


Sen kommer vi till en av mina största favoriter.. Wendy. Ett svart c-ponny sto, underbar i all hantering. Kunde vara lite smågrinig men hon var ju sto haha ;) Väldigt seg i ridningen, gjorde absolut inget mer än vad hon behövde. Men ibland kunde hon tända till och bli jättepigg, älskade denna ponny av hela mitt hjärta. Såldes senare då hon inte trivdes i ridskoleverksamheten.


Denna ponny var/är nog en ännu större favorit än Wendy. Jag har aldrig älskat en ponny så mycket som jag älskade denna. Han var en fuxvalack, c-ponny. William, med ett hjärta av guld men som verkligen inte trivdes som ridskoleponny och blev därför väldigt grinig i boxen. Men om man kliade honom på tänderna och var lugn med honom så var han världens goaste, inga skrik i världen kunde sätta denna ponny på plats. Man behövde bara vara lugn och visa att man var hans vän liksom så blev han världens underbaraste. Hopprädd som jag vet inte vad, kunde knappt gå över ett par markbommar. Men i dressyren så var han underbar, vann en dressyrtävling på honom. Han var en av dom finaste ponnysarna jag någonsinn mött! Togs bort pga hälta, som jag grät. Sörjde honom i 2-3 år och nu har jag börjat kunna tänka på annat.. fina ponny!


När jag höll på att bearbeta sorgen efter William så dök denna bamsing upp, lika snäll som han var stor men gjorde inte mer än han behövde. Filou brukade slöa runt och inte gå ett steg extra, men när jag red honom så fick jag knappt stopp haha! Världens bästa var han, vet inte vad mer jag ska skriva. Det gör ont så skippar den känsliga biten, han togs bort efter ett tag iallafall.. Sorgen var lika stor som efter William. Denna gång visste jag inte om det utan kom till en tom box och ja.. usch :'/



Gala, ett underbart brunt sto. Stark och busig men ändå väldigt snäll. Hoppade mitt rekord på henne och det var ingen match för henne direkt, snarare för mig. Jättefin och trevlig, togs dock bort lite senare.. satt i hennes box och grät i timmar kommer jag ihåg :'/


Sen så kom Herkules till ridskolan, kort efter att Gala hade tagits bort. Vi klickade direkt, fick rida honom väldigt mycket under en termin och gör det även nu igen. Jättetrevlig och fin häst, lite smågrinig ibland.. precis som jag gillarT :D Ni kommer säkert få höra mer om honom i senare inlägg :)


Sen så hade jag en häst som jag red förra sommaren, en fullblodsvalack som hette Merillo. Jättetrevlig i dressyren och att hoppa naturhinder på, vanliga gick inte. Men har fått höra att han har vant sig mer nu :) Jättefin häst!


Sen så kommer vi ju självklart till min absoluta älskling, behöver jag ens skriva något om honom? Haha ni lär förstå min kärlek till honom i senare inlägg ;)


Sen så har jag även slutligen en till favorit. En liten ponnybus vid namn Marshmallow ox även kallad Malle, underbar ponny som jag har fått chansen att rida några gånger. Riktigt trevlig och utvecklande ponny (kan man skriva så?), underbar i hantering och bara alltför go :)


Sådär ja, nu hoppas jag att jag inte har glömt någon. Det var en hel del hehe ;)

Kommentarer
Postat av: Maria =)

Världens bästa ponnybus! <3 <3

2010-12-01 @ 11:51:54
URL: http://mizzez.blogg.se/
Postat av: sara <3 <3 <3 <3

LUDDE <3<3<3<3<3<3<3

2010-12-01 @ 13:45:29
URL: http://nixlover.blogg.se/
Postat av: jessica

nora din bajs, du har visst glömt en :P

2010-12-01 @ 14:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0