Svar - Sofia

Skulle ni vilja ha en egen häst att träna och tävla på i dagsläget?
I dagsläget nej. Visst skulle vara riktigt kul att bestämma allt själv, lägga upp träningen och tävla själv osv, men känner att jag inte skulle ha tid eller ork för en egen häst just nu. Eftersom jag har valt en ganska "pluggskola" så har jag tyvärr mycket i skolan, så tiden finns inte just nu.

Hoppning/Dressyr?
Häst/ponny?
Kingsland/JW?
Ridbana/ridhus? Beror på väder.
Pullar/remont? Beror på hästen.
Uteritt/träning? Beror på haha
Fjording/nordsvenk?
Halvblod/fullblod?
Mocka/göra hö?
Köpa hästsaker/köpa kläder?

Vilka bloggar läser ni dagligen?
Gud, jag tittar in på de flesta bloggar när jag har riktigt tråkigt. Så det skulle vara omöjligt att rabbla upp alla jag läser haha.
Hur är era hästar att sköta och rida?
Adde är jättesnäll i hanteringen, men ganska tuff haha. Han gör precis vad han vill och när han är påväg mot en höpåse går det inte riktigt att stoppa honom... Men annars är han supersnäll och gullig! I ridningen är han pigg och lätt i kroppen att rida. Han är tittig och blir väldigt lätt rädd. Blir man arg på honom eller tar tag i honom blir han ganska lätt stressad, så man behöver vara ganska lugn.
Tror ni att ni kommer rida livet ut?
Svårt att svara på, det vet jag faktiskt inte. Beror ju självklart på vad som händer i livet samt vilken utbildning eller jobb man väljer att söka. Men ja, om det ser ut som det gör nu vill jag det.
Högsta hindret ni har hoppat?
Storhäst: 140 cm 
D-ponny: 130 cm
C-ponny: 110 cm
B-ponny: 1 meter
A-ponny: 70 cm kanske

Högsta banan ni har hoppat?
Ca 110 skulle jag tro
Tävlat något, isf vilka klasser?
Ja, hoppning på D-ponny upp till LB med placeringar.
Hur står era hästar uppstallade?
Adde står på Värmdö Ridklubbs anläggning. Består av ett ridskolestall och ett privatstall med ca 30 respektive 25 boxar. Jättemysigt.

Har du gått omkull med någon häst? I så fall vem hur vad hände? :)
Ja, har gått omkull 3 gånger tillsammans med hästar. Berättar lite om varje..
Ariel har jag gått omkull med två gånger, fast bara en gång riktigt ordentligt... Första gången var nere på Norras utebana i en sväng, hon tappade bara fästet och gled åt sidan, så det var absolut inget farligt! Andra gången var på Hakinghoppning för ca ett halvår sedan, skulle hoppa en kombination på ca 1 meter och det var lite för långt emellan + att hon har otroligt svårt för kombinationer. Hon gick av och typ kraschade rakt in i oxern, vi halvt voltade och snurrade runt, de på läktaren trodde att vi skulle bryta nacken... Men det gick bra och ingen blev skadad...
Sen har jag gått omkull med Sanzi (ridskolehäst) en gång också, vi skulle hoppa övningen båten. Han trodde han skulle ta allt samtidigt, hoppade av och kraschade in i oxern. Snurrade runt i torven inne i ridhuset, men det gick bra.


När du rider, va har du för utrustning på dig och hästen? :)
Beror på vad jag ska göra. Ska jag rida ut har jag på mig antingen ridbyxor eller täckbyxor och en vanlig jacka. Ett par ridskor och hjälm. Då har Adde på sig sadel om jag inte rider barbacka, ett träns, benskydd, ländtäcke om det är kallt. Och såklart reflexer om det är mörkt.
Rider jag dressyr eller i ridhuset har jag ridbyxor och en ridtröja för det mesta. Ridstövlar och hjälm. Adde går då med sadel, träns, benskydd, täcke vid framskrittning och avskrittning om det är kallt.
Vid hoppning har jag samma saker som dressyren + en väst. Och Adde har också samma sak fast hopplatta och martingal.

men vad har ni får mål med ridningen? På lite olika tidsperspektiv.
Har inga direkta mål, det är väll att utvecklas och ha roligt på vägen!


Kommentarer
Postat av: Linnea PHilipson

Fin blogG :)

2011-12-05 @ 20:13:21
URL: http://linneaphilipson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0