Noras svar

Hoppning/Dressyr?
Häst/ponny?
Kingsland/JW?
Ridbana/ridhus? Beror på årstid/väder
Pullar/remont?
Uteritt/träning? Beror på häst/humör
Fjording/nordsvensk?
Halvblod/fullblod?
Mocka/göra hö?
Köpa hästsaker/köpa kläder?

Vilka bloggar läser ni dagligen?
Läser typ 10 till bloggar lite då och då, men verkligen varje dag är:
http://ordinarysmile.blogg.se
http://pontuslidsell.blogg.se
http://elojnwestin.blogg.se
http://krabbe.blogg.se

Hur är era hästar att sköta och rida?

Tinus är uppfostrad att sköta, han rör aldrig höpåsarna även om han går löst efter mig i stallgången där det hänger saftiga höpåsar på bägge sidor om honom. Han kan vara lite sur i boxen när man gör iordning honom, men oftast beror det på att han bråkar över maten med sin boxgranne. Han är väldigt kelig och lättlärd, lyssnar bra och är världens snällaste. Att rida är han väldigt speciell.

Ut är han pigg och väldigt busig - älskar att springa fort och bocka :) I dressyren så är han väldigt tung, kräver mycket ben och ett ganska lätt stöd i handen. Dock så föredrar han att "jag bär honom" så oftast sitter jag med hela han i handen och kämpar för att bära upp honom. Men när han väl bär upp sig själv så är känslan obeskrivlig, finns ingen annan häst som har gett mig den känslan! I hoppningen så är han SÅHÄR pigg! Är ganska grön fortfarande, han blir så lycklig när han ser ett hinder så när man styr upp mot det så glömmer han ibland bort att det står där för att han är så glad haha.. därför blir det ibland krasch/muppiga språng. Men när jag väl får ihop honom så är han underbar, tar jättefina språng och hoppar i alla lägen. Är inte tittig heller så han hoppar inprincip allt, men han är ändå ingen hoppmasking ;)

Tror ni att ni kommer rida livet ut?
Jag hoppas det. Min plan just nu är att skaffa mig ett bra jobb efter skolan och köpa mig en fin häst men vi får väl se beroende på jobb, kanske familj? och andra saker som kan inträffa.

Högsta hindret ni har hoppat?
Har inte hoppat så högt då jag har varit hopprädd tidigare.. Men 115 :)

Högsta banan ni har hoppat?
1 meter.

Tävlat något, isf vilka klasser?
En gång lokalt haha! Det var LD på ponny.

Hur står era hästar uppstallade?

http://evlingeryttarna.blogg.se/2010/december/utkast-dec-2-2010.html#comment

Mål med ridningen:
Att utvecklas så mycket som möjligt tillsammans med Tinus och så småningom kanske köpa mig en egen häst som jag kan träna och tävla på. Men för tillfället vill jag bara utvecklas och ha kul :)

När du rider, va har du för utrustning på dig och hästen?
Ut alla gångarter: Benskydd, träns, sadel, martingal, ländtäcke när det är kallt. Ridstövlar, ridbyxor, hjälm, tjockjacka.
Ut skritt: Träns, innetäcke/fleecetäcke (om det är kallt). Jeansleggings/mjukis, ridskor/gummistövlar, hjälm, fet jacka och halsduk. Beroende på väder och så, såklart :)
Dressyr: Svart dressyrsadel, svart träns, svarta benskydd eller lindor, oftast matchande utrustning. Ridbyxor, ridstövlar, hjälm, sporrar, någon tröja som matchar hästen.
Hoppning: Brun hoppsadel, brunt träns, bruna skydd, ofta även där matchande utrustning. Ridbyxor, ridstövlar, hjälm, sporrar, martingal, någon tröja som matchar hästen.

Tror att det var alla frågor. Hoppas ni är nöjda med svaren och undrar ni något mer så är det bara att fråga på :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0