Hästar i London

Som ni kanske vet har jag precis varit i London, 14-19 september var vi där för att fira min mamma som fyllde år den 17 september.

Var ju då självklart och besökte den stora parken, Hyde Park. Där man även får rida och där man kan se många hästar om man har tur. Jag blev rätt chockad över hur bra de har fixat för hästarna där, alltså jag menar ridvägar. De har anordnat en sand/grus eller vad det är väg runt typ HELA parken, som är sjukt stor. Tänk om man hade sånna möjligheter här i stockholm?

Det finns till och med skyltar som säger att man ska ge hästarna företräde och flytta sig om det kommer några!



Någonting jag la märke till också är att hästarna har stor roll i trafiken. Här i Svergie skulle man ju aldrig skritta rakt över en väg inne i stan OM man inte hade koll på att det var ett övergångställe eller att det inte kom några bilar. Men när vi åkte buss i London och var precis utanför Hyde Park, på en ganska stor stadsväg med fyra filer, så ser jag hur det kommer en vuxen på en stor brun häst och ett litet barn på en typ b-ponny skimmel. Tjejen på storhästen hade ett grimskaft som höll i ponnyn hela tiden.

De kom ut skrittadens från parken och så bara går de, rakt över vägen, precis framför våran buss och en annan bil. Det var inget övergångställe, bilarna körde i säkert 60-70 km/h och ah, fatta läskigt? Om inte den där bilen hade sett hästarna hade han kört rakt på de, eftersom de bara skrittade RAKT ut i trafiken. Man måste ju ändå vara rätt säker på att alla stannar när man bara gör så? Det såg bara så sjukt ut, i Sverige skulle vi ju aldrig göra det!
En bild på två poliser som red runt i parken! Riktigt häftigt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0