Min ridhistoria del 1

Tar det i delar då jag har en tendens till att skriva lite fööööör mycket hehe, så börjar med:

Hur allt började:

Jag tror jag var 7 år när jag började följa med min kompis Julia till stallet, var med henne och såg på när hon red och hjälpte henne att borsta och pussa på ridskolehästarna. Därefter så började jag sköta en shettis hos min hunds dagmatte, hästen hette Balder och var en hingst född 94. Världens snällaste, man kan aldrig trott att han var hingst. Men såklart så hade han ju lite rackartyg för sig lite då och då, haha! Började iallafall med att jag fick gå dit och sköta om honom, borstade och kelade med honom. Mockade och fixade hans mat. När ägaren märkte att jag kunde allt runt omkring hästar så fick jag börja gå ut promenader med honom och efter en kort tid så fick jag även börja rida. Tog det väldigt lugnt i början eftersom jag inte kunde något, har för mig att jag även hade börjat rida lite smått på ridskolan då jag var 8 eller 9 år.

Började med att bara rida runt i hagen, skritt och trav. För det mesta så var ägaren, Lena med och hjälpte mig. När jag kunde lite mer så fick jag rida ut ensam och även galoppera både i hagen och ute i skogen. Balder var underbar för han kunde verkligen läsa av sin ryttare, i början när jag var osäker och okunnig så var han lite seg och världens snällaste. När jag däremot hade lärt mig lite mer och red ut i skogen och kanske galopperade på en äng så brukade han bocka och busa, då tyckte jag ju att det var hur kul som helst. När jag kanske var 10 år så köpte Lena en till shettis, Sune Bill hette han. En fux hingst på 1 år som jag då hjälpte till att sköta om, när han hade växt och var äldre så hjälpte jag även till att rida in honom. Dock så slutförde jag det aldrig då jag växte och blev förstor för båda hästarna. De lever än idag båda två, jag och Sofia brukade gå dit och trickträna samt tömköra dom förut för kanske något år sedan. Riktigt fina ponnysar, båda är idag valacker men Balder hann få en dotter innan som Lena nu också har hemma hos sig, lilla Fenja!
Fenja
Balder
Sune

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0