Min ridhistoria del 2

När jag blev lite äldre så växte jag ju som sagt ur shettisarna. Började då rida mer regelbundet på ridskolan, dock bara 1 gång i veckan. Började rida på lördagar och träffade då Sofia som jag red i samma grupp som. När jag var 12 eller 13 år så började jag rida en b-ponny valack vid namn Ginger. En liten fux som var tjock och envis haha! Men jag kämpade på med honom, fick göra vad jag ville och det var väl ingen häst jag varken utvecklades med eller tyckte var särskilt rolig men red vidare på för att jag inte hittade någon annan medryttarhäst.

Slutade senare när jag även växte ur honom och tappade intresset. När jag var omkring 14 år så red jag ett fullblod över sommaren, valack vid namn Merillo. Han var hopprädd så red mest dressyr där han var väldigt fin och red ut mycket. Väl ute kunde man faktiskt ta sig över lite pinnar och stockar, så länge det inte var riktiga hinder med färger haha! Riktigt trevlig häst faktiskt, tyckte om honom mycket. Slutade dock efter sommaren då stallet han stod i inte hade tillgång till ridhus så det skulle bli svårt på vintern. Detta var då sommaren 2009!
Sen hände det. Provred en brun valack den 13/8-2009, väldigt mycket humör och egen vilja. Ni kan ju bara ge er på att gissa vem detta kan vara haha ;) Såklart var det ju Tinus! Tyckte inte alls om honom i början, provridningen gick åt helvete men ändå så bestämde jag mig för att prova honom under en tid då jag ändå inte hade någon annan häst att rida på förutom ridskolan. De flesta ridpassen slutade i kaos, vi hatade varandra och försökte hela tiden vinna över varandra. Varje ridpass var en kamp och jag var jättenöjd bara jag kunde galoppera med sträckta tyglar utan att han stannade och kosparka haha! Vintern 2009 så hade jag honom 3 veckor i sträck då ägarna var bortresta, då började vi hitta varandra lite mer och började faktiskt tycka om varandra.
Detta ledde till att vi slutade bråka så mycket med varandra och nöjde oss båda med det vi gjorde, lärde mig honom i dressyren där han blev lugnare och mjukare. Ingenting jämfört med nu haha men ändå. Började hoppa honom mer och rida för tränare, vi hittade verkligen varandras hjärtan.
Så sen dess har jag ridit honom, i 2 år nu. Det är helt sjukt länge, känns som ungefär ett halvår max haha! Men nu idag så älskar jag verkligen denna häst, tillsammans har vi utvecklats och kommit varandra närmare. Jag tror faktiskt att han älskar mig lite med, den lilla filuren! För idag skulle han aldrig hålla på som han gjorde med mig i början, då testade han mig varje ridpass i ett halvår liksom. Nu om han bråkar så är det för att han är trött och inte orkar arbeta mer eller om han inte vill gå någonstanns för hans hästkompisar har visat att det finns en massa läskiga ställen man absolut inte kan gå förbi *host*parodie*host*
Provridningen Augusti 2009
Nu September 2011
Mobba inte min fula sits, bilden är tagen precis innan en galoppfattning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0